Nanorestore Gels®
March 5, 2017

Gels in Conservation, London 16-18 oktober 2017

Inför vår presentation av rengöring av känsliga kalkmålningar med skonsamma geler genomför vi tester i Everlövs kyrka.

Gels in Conservation, London 16-18 oktober 2017

Nanorestore Gels® är vattenbaserade kemiska geler som inte lämnar några rester på målningsytan. Tack vare deras kvarhållande molekylära nätverk kan de användas även på mycket vattenkänsliga ytor, såsom papper eller akvareller. Dessa geler agerar endast på kontaktytan mellan gel och yta och ärgar inte ned, vilket kan vara fallet med traditionella mjuka geler. Dessa geler har utvecklats av CSGI i Florens tillsammans med konservatorer verksamma inom olika materialkategorier.  Bl.a Nationalmuseum i Köpenhamn. Tester i mindre skala har tidigare gjorts på kalkmålningar, men nu genomför Skånes Målerikonservatorer en utvärdering i större skala för dessa typer av geler. De är endast laddade med destillerat vatten och icke farliga för användaren eller miljön.

Dessa hydrogeler är komponerade av pHEMA/PVP, som används inom livsmedels-och läkemedelsindustrin. Tillsammans bildar dessa båda ämnen stabila nätverk med hög hydrofilicitet (hydrofilicitet är tendensen hos en yta att bli våt eller absorbera vatten).I London anordnas 16-18 oktober en konferens med temat geler inom konservering. International Academic Projects i samarbete med Tate står för denna konferens och Skånes Målerikonservatorer ska här redogöra för våra tester och utvärderingar av dessa geler. Vi har genom kontakter med CSGI i Florens fått möjlighet att testa olika typer av dessa sk hårda geler och provat ut de som fungerar bäst för våra ändamål i Everlövs kyrka.Under mars och april månad kommer utvärdering av dessa geler att ske.

Ingrid Wedberg, Matilda Thorlund Brönmark och Johnna Nessow genomför rengöring med Nanorestore Gel PG6. Bakom kameran Hanna Eriksson.

För mer info om dessa geler gå in på csgi.unifi.it