Våra nyheter

Västra Tommarps kyrkas hemligheter

Västra Tommarps kyrka strax norr om Trelleborg bär på en spännande historia. Den är uppförd på en mycket fornlämningsrik jord. Det har funnits bosättningar i området redan på stenåldern och trakten har genom årtusenden varit en mycket viktig odlings-och handelsregion.

SVT Skåne i Finja kyrka

Arbetet i Finja går vidare och för ett par veckor sedan hade vi besök av SVT Skåne som gjorde ett fint litet inslag om kyrkans målningar.

Finja kyrka

Nu startar vi konserveringsarbetet i Finja kyrka utanför Hässleholm. Från augusti 2020 och ett år fram kommer kyrkan att vara stängd för arbetet med kalkmålningarna. Den numera vida berömda målningssviten togs fram 1931-32 av konservator Hans Erlandsson.

God jul och gott nytt 2020

Året 2019 har rusat förbi och här kommer ett axplock av det som vi har arbetat med under året!

Mosaiken rengörs i Lunds Domkyrka

Under starten på 2019 har Skånes Målerikonservatorer rengjort Joakim Skovgaards imponerande glasmosaik i Lunds Domkyrka. Mosaiken har en yta på ca 113m2 och består av ca 1,5x1,5 cm stora glasmosaikbitar tillverkade i Venedig.

Stiftsprojektet Medeltida kalkputs och kalkmålningar

Vilken rivstart på hösten! Hela vecka 34 hade vi tillsammans med HN Byggnadsvård och Petter Jansson från Regionmuseet i Lund/Kristianstad besök av utredare och konservatorskollegor från Riksantikvarieämbetet i Visby.

Semesterstängt 30/7-17/8

Efter en intensiv vår och försommar håller Skånes Målerikonservatorer nu lite semester!

Västra Sallerup

I lövsprickningens tid går arbetena i Västra Sallerups kyrka i Eslöv mot sitt slut. Sedan årsskiftet har en omfattande restaurering och konservering av interiören pågått.

Silvåkra kyrka

Den fantastiska lilla kyrkan i Silvåkra har vi följt under många år. Denna lilla pärla ligger lite undangömd på Revingehed i Skåne. Kyrkans äldsta byggnad är det rakt avslutade koret och långhuset och denna uppfördes kring 1100-talets mitt.

Stiftsprojekt Medeltida Kalkputs och Kalkmålningar

Den 6/12 höll Skånes Målerikonservatorer tillsammans med HN Byggnadsvård, Petter Jansson Regionmuseet, Knadriks Kulturbygg och stiftsingenjör Andreas Månsson en informationsdag för Länsstyrelsen i Malmö.

Västra Sallerups kyrka

21 november besökte vi tillsammans med HN Byggnadsvård vinden i Västra Sallerups kyrka.Västra Sallerups kyrka byggdes vid mitten av 1100-talet.Byggnaden bestod ursprungligen av ett västtorn, långhus, kor och troligtvis absid i öster.

Rengöring med Nanorestore Gels®

Arbetet i Hofterup kyrkas kor och absid beräknas vara klart till 1:a advent.Kom gärna förbi på gudstjänsten då Ingrid och Hanna berättar om målningarnas historia och konserveringsarbetet.

Gels in Conservation London

Över 500 deltagare från världens olika hörn samlades på Emanuel Center i Westminister i London och följde ett gediget program med föredrag och posterpresentationer. Skånes Målerikonservatorer deltog i denna konferens med en artikel i den omfattande publikationen och med presentation av en poster.

Konservering i Hofterups kyrka

Under veckan inleddes konserveringen av de romanska målningarna i kor och absid av Hofterups kyrka.

Gels in Conservation, London 16-18 oktober 2017

Inför vår presentation av rengöring av känsliga kalkmålningar med skonsamma geler genomför vi tester i Everlövs kyrka.

Semester

Nu håller Skånes Målerikonservatorer semester 15 juli till 15 augusti. Med lite bilder från vårens olika projekt önskar vi er alla en skön sommar!

Medeltida kalkputs och kalkmålningar på kyrkvindar i Lunds stift

Under 2017-18 genomförs stiftsprojektet Medeltida kalkputs & kalkmålningar på kyrkvindar i Lunds stift.

Everlövs kyrka - konservering av kalkmålningar

Everlös kyrka framträder som en av de ståtliga exemplen på den skånska landsbygdens medeltidakyrkoarkitektur.