Vår historia börjar 1991. Sen dess har vi arbetat i över 150 kyrkor och i runt 100 profana byggnader.

Tidigare har vi arbetat tillsammans med Lars Sandberg, Konservatorer Sandberg AB. Konservatorer Sandberg AB har mycket lång erfarenhet av konservering av arkitekturbundet måleri och arbeten har utförts i ett stort antal kyrkor och profana byggnader runt om i Skåne. Uppdragsgivare har varit både kommuner, kyrkoförsamlingar och privata personer.
God kontakt har arbetats fram med bl.a Malmö Museer, Regionmuseet och Länsstyrelsen i Skåne och Lunds Stift.
2010 startade Ingrid Wedberg och Hanna Eriksson egna konserveringsfirmor och tillsammans med Matilda T. Brönmark är vi Skånes Målerikonservatorer.

Vi är konservator Ingrid Wedberg, Hanna Eriksson och Matilda T. Brönmark.

Hanna Eriksson

Hanna Eriksson har Fil.kand i konstvetenskap och 3 års utbildning vid l´Insituto del Restauro i Florens. 1994 började hon som konservatorsassistent hos Åsa och Lars Sandberg. Sedan 1999 har Hanna arbetat tillsammans med Lars Sandberg och skaffat sig erfarenhet av olika måleritekniker inom arkitekturbundet måleri. Sedan 2003 har Hanna också arbetat hos Målerikonservator Christin Anderberg.

Ingrid Wedberg

Ingrid Wedberg har Fil. kand i konstvetenskap vid Lunds Universitet och Masterutbildning i konservering från University of Northumbria i Newcastle i England. Hon började arbeta som konservatorsassistent Åsa och Lars Sandberg 1991 och har en lång erfarenhet av olika måleritekniker inom arkitekturbundet måleri. Under flera år har hon också arbetat med Karin Hermerèn på Citadellet i Landskrona.

Matilda T. Brönmark

Matilda Thorlund-Brönmark har utbildning som målerikonservator vid Institutionen för Kulturvård vid Göteborgs universitet och tog sin examen 2013. 2008 började hon som konservatorsassistens hos Konservator Lars Sandberg. Hon har sedan 2011 arbetat som Skånes Målerikonservatorer. 2012 genomförde hon sin praktik vid Laboratorio di dipinti e material lingeri Museo Vaticano, Rom. 2019-21 arbetade Matilda som konservator på Malmö Konstmuseum. 2020 startade hon sin egen firma och arbetar nu fortsatt med Skånes Målerikonservatorer.

Våra aktuella nyheter

Gamla tingshuset i Hammenhög

Boka en kostnadsfri konsultation idag.

Vi erbjuder kostnadsfria konsultationer. Kontakta oss idag för att få reda på mer.