Färgprover på Moriskan, Folkets Park

Renoveringen av Moriskan startade under hösten 2010.

Färgprover på Moriskan, Folkets Park

Själva teatersalongen ska målas om och det orientaliska temat ska förstärkas. Med anledning av denna renovering har Malmö Stadsfastigheter velat undersöka och dokumentera den färgställning som har varit i lokalen från första början. Detta för att ingen sådan dokumentation tidigare har gjorts. Denna färgundersökning skulle också kunna vara till hjälp och ligga till grund för den kommande färgsättningen. Moriskan ritades 1902-03 av arkitekten Aron W. Kretzinsky. Den placerades i den då relativt nya Folkets Park, den sk Möllevångsparken som i slutet av 1800-talet hade börjat att styckas av. Ägaren var Frans Suell, som hade sitt landeri här. Arbetarna fick köpa marken och 1893 öppnades Folkets Park. denna fungerade som en motpol till det borgerliga Kungsparken och här höll arbetarna sina möten.

Moriskan anlades som ett nöjespalats och förebild var Tivoli i Köpenhamn. Huset skulle vara en plats för nöje och rekreation för de som då inte kände sig välkomna i de borgerliga salongerna. Re:Orient är den organisation som ska driva Moriskan idag. Målet är att skapa ett kulturhus som ska bli en samtida mötesplats som förenar kultur och nöje med socialt engagemang och samhällsansvar.

Proverna som har tagits visar den orginalfärgsättning som festsalen hade när den öppnades 1903. Genom åren har flera ommålningar gjorts, men ursprungligen har väggarna i norr varit målade med en härligt citrongul färg och pilastrarna med en kontrasterande ljusblå oljefärg. Det nedre fältet har haft en blå strykning med röda stänk som har sammanlänkat ytorna. En bård i mörkare blå-svart med en övre guldkant har löpt längs med hela den norra sidan.
Takstolarnas mönster följer det ursprungliga.

Arbetet med att bestämma den nu kommande färgsättningen i lokalen har pågått under en tid och förhoppningsvis kan den dokumentation som har gjorts vara till hjälp och inspiration.