Kalkmålningar
August 30, 2018

Stiftsprojektet Medeltida kalkputs och kalkmålningar

Vilken rivstart på hösten! Hela vecka 34 hade vi tillsammans med HN Byggnadsvård och Petter Jansson från Regionmuseet i Lund/Kristianstad besök av utredare och konservatorskollegor från Riksantikvarieämbetet i Visby.

Stiftsprojektet Medeltida kalkputs och kalkmålningar

Under 2018 har vi genom stiftsprojektet Medeltida kalkputs och kalkmålningar på kyrkvindar i Lunds stift förmånen att få vara gästkollegor hos RAÄ. Gästkollegeprojektet drivs av RAÄ och har till syfte att bistå olika forskningsprojekt inom kulturvård med analyser och utrustning för att sprida kunskap inom olika ämnesområden. Spridningen är adresserad både till andra forskare och till en bredare publik.Under vecka 34 fick vi möjlighet att använda oss av den portabla XRF-utrustningen och en laserapparat vid namn RAMAN.

Vi har med dessa instrument kunnat titta närmare på olika pigment i tre kyrkor i Lunds stift, vilka ingår i stiftsprojektet.Analyserna har hittills givit oss kompletterande och konfirmerande kunskap om det som vi redan tittat på i laboratoriet i Visby, men de har också givit oss överraskande resultat, som det nu återstår att tolka. Värdefulla paralleller har kunnat dras mellan kyrkorna i Hofterup, Silvåkra och Lyngsjö. Stort tack till Kathrin Hinrichs Degerblad, Kaj Thuresson och Tom Sandström för en intensiv, positiv och givande vecka. Och stort tack tillLunds stifts kommunikationsavdelning som gjort ett så fint reportage om stiftsprojektet. Titta gärna på filmen här: